ZF Friedrichshafeni pilt amortisaatorite toorikutest
ZF Friedrichshafen AG

Rohkem suruõhku väiksema energiakuluga ZF-i amortisaatorite jaoks.

Rohkem suruõhku väiksema energiakuluga ZF-i amortisaatorite jaoks – tänu heitsoojuse taaskasutusele.

Ebaökonoomne suruõhujaam ja suures koguses kasutamata energiat. Need põhjused olid Manuel Baumgartenile ZF Friedrichshafenist Eitorfis piisavad selleks, et vahetada vana suruõhuseade välja. Veidi kannatust ja KAESERi individuaalne lahendus aitasid vähendada kulusid ja kasutada eralduvat soojust mõistlikult.

Enam tõhusamalt ei saa. KAESERi suruõhuseadme mahutile puhtalt kinnitatud väljatrükid kõnelevad enda eest. Eitorfis asuva ZF Friedrichshafen AG amortisaatorite tootmise hooldusosakonna juhataja Manuel Baumgarten riputas need ise sinna üles. Igaüks, kes sellesse ruumi siseneb, saab siin täpselt teada, kui tõhusalt ja säästlikult seade töötab – ning meelde tuletatakse ka seda, kuidas nägi ruum välja enne, kui sinna paigaldati kollast ja musta värvi KAESERi seade. Igaühele saab siin nüüd selgeks, et see seade on Baumgarteni „pesamuna”.

Vana kompressorijaam ZF Friedrichshafenis

2010. aastal olevat siin näinud välja nagu vana Mississippi auriku masinaruumis.

Süüdi oli selles vana suruõhuseade. Erinevate komponentide kogum, mida 35 aasta jooksul järjepanu täiendati. See küll töötas nagu varemgi, kuid Baumgarten teadis, et see seade peab välja kolima. Sest see oli vananenud ja raiskas suurtes kogustes energiat. Kuid kuidas veenda ettevõtte juhtkonda kuuekohaliseks hinnatud investeeringu vajalikkuses? Siinkohal on ainult üks väljapääs: see peab end ära tasuma.

See oli nii vali, et isegi omaenda sõnadest oli raske aru saada. Ja soe, isegi talvel ei pidanud seal kaua vastu.
Manuel Baumgarten, ZF Friedrichshafen AG
Peaasi, et tootmine ei katkeks!

Eitorfis tuleb kolmelt liinilt iga päev 30 000, aastas seitse miljonit amortisaatorit. Liinidelt, mis ei seisa, isegi mitte öösel. Tootmine on peatatud ainult nädalavahetusel, et pühapäeva õhtul taas käivituda. Iga tootmise katkestus tähendab konkreetselt raha. Seetõttu ei olnud skeptiline mitte ainult elektrivaldkonna meister Adolphs. Kas on võimalik, et kompressorit saab vahetada ettevõtte töötamise ajal? Kuid keegi ei tahtnud enam jätkata vanaviisi ning see oli risk, millega pidi arvestama.

ZF Friedrichshafeni töötajad vestlemas
Kes julgeb asja ette võtta?

Peale seda, kui vahetamise otsus oli vastu võetud, hakati otsima teenusepakkujat, kes selle ülesandega toime tuleks. Olukord KAESERile

Dipl. insener Norbert Hages, KAESERi Bochumi filiaali tehniline nõustaja, asus asja kallale. Hages otsis peale mitmeid ettevalmistavaid ja nõustavaid kõnelusi Baumgarteniga argumenti, mis tõstaks KAESERit konkurentide hulgast esile ja lubaks kliendile selget eelist.

Pakutud teenusemudel SIGMA AIR UTILITY lubas autovaruosade tootjale juba nii hädavajalikku paindlikkust ja riskide minimeerimist. Peale selle anti varustuskindluse ja minimaalsete seisuaegade garantii. „See oli algus,” meenutab KAESERi insener. Kuid klient nõudis enamat. Kas ei olnud võimalust kasutada mõttekalt ära kogunevat soojust? Norbert Hages kaalus olukorda.

ZF Friedrichshafeni töötaja Baumgarten näitab iganädalast suruõhutarbimise profiili
Heitsoojuse taaskasutus – tasuta energia.

KAESERi ettepanek võeti hästi vastu. Soojustagastus ei ole mõttekas mitte ainult ökoloogilisest vaatevinklist, alahinnata ei tasu ka majanduslikku faktorit. Kuid kas eralduvast soojusest piisab, et hoida Baumgarteni pakutud amortisaatorite puhastusvanni temperatuuri püsivalt 60 °C juures?

Mõte oli lihtsalt liiga hea, et seda mitte ellu viia. Kuid selleks oli vaja otsust.

Kaeser Kompressoreni insener Hages ja ZF Friedrichshafeni töötaja Baumgarten peavad nõu kompressorijaama puudutavate plaanide kohta
Kompleksne saneerimine – ja äri läheb edasi.

Ja siis tuli lõpuks telefonikõne Eitorfist: Härra Hages, me tahame teha projekti koos KAESERiga.”

Kuid lihtsalt suruõhuseadme demonteerimisest ja paigaldamisest ei piisanud. Kogu ruum tehti tühjaks ja saneeriti otsast lõpuni.

Paigaldati viis kompressorit ja neli jahutuskuivatit. Paigaldati kaablid ja roostevabast terasest torud, mis juhivad sooja vee puhastusvanni. Lisaks sellele hoolitses spetsiaalne ettevõte hüdraulilise tasakaalustamise ja pumba- ja temperatuuriandurite paigaldamise, samuti soojusloenduri optimeerimise eest.

Temperatuur pidi juhtseadme ja 3-tee ventiili abil püsima puhastusvannis konstantselt 60 °C juures. Ja juhul kui sooja vett ei ole piisavalt, sekkuks gaasiküte. Selline oli plaan.

Peale paigaldust töötas kõik laitmatult. Ainult soojustagastus ei tahtnud õieti tööle hakata. Manuel Baumgarten ja Norbert Hages olid pettunud. Oodatava maksimaalse 76% asemel kasutati ära ainult 45% kasutatud elektrienergiast, mida sai uuesti kasutatavaks muuta. Ent ka pikemaajalised mõõtmised ei andnud tulemuseks midagi uut. Ükskõik kuidas seadet ei seadistatud ega joondatud, midagi ei muutunud. Kas oli võimalik, et tulemused ei olnud korrektsed? Kui jah, siis millest see tulenes?

Kaeseri insener Hages ja ZF Friedrichhafeni töötaja Baumgarten vestlevad
Viga leitud ja kõrvaldatud.

Peale paarinädalast nõutust tuli päästev idee. Mõõtmised viidi läbi vahetult torukaare ees, kus soe vesi segunes külmaga. Nii tekkisid soovimatud keerised, mis moonutasid mõõtetulemusi. Vea allikas tehti kindlaks! „Õppimine ei lõpe kunagi,” lausus Norbert Hages. „Ainult seadme paigaldamisest ei piisa. Kõik meie paigaldised on individuaalsed lahendused. Suurepäraseid tulemusi ei saada lihtsalt juhuslikult.”

Kasutamine on end õigustanud.

Nüüdseks väljastavad kõik mõõteseadmed tulemusi korrektselt. Ühtekokku saavutatakse optimaalne soojustagastuse aste. „Tulemus on silmaga näha,” ütleb härra Hages. Ja diplomeeritud majandusinsener Baumgarten rõõmustab. Me säästame aastas 114000 euro ulatuses energiakulusid. Lihtsalt sellepärast, et seade töötab nii efektiivselt. Siia lisandub veel soojustagastusest saadav 34000 eurot. Ainuüksi see kujutab endast 40 ühepereelamu aastast soojakulu. Pluss hoolduskulud 25000 eurot. Tulemuseks on üsna korralik summa.” Kuigi kompressorid käivitatakse pühapäeva õhtul pool tundi varem, et soojendada puhastusvanni vajaliku temperatuurini, säästab ZF ainuüksi selle meetmega märkimisväärse summa.

Kaeseri kompressorijaamaga säästab ZF Friedrichshafen Eitorfis aastas 172 000 eurot

Sama muljetavaldav on CO2 sääst. Lähtuvalt säästuekvivalendist suurusega u 1667 KWh tonni CO2 kohta, annab elektrienergia sääst (760 000 KWh) koos eralduva soojuse ärakasutamisega (960 000 KWh) tulemuseks CO2 emissiooni vähenemise 1000 tonni võrra aastas.

CO2 kokkuhoid

Eeskujulik tulemus. Investeeringud on end juba ammu tagasi teeninud. Manuel Baumgarteni uhkus on seega õigustatud. Ja seda mitte just kõige viimaks, sest tegemist oli nõudliku, väljakutseid esitava projektiga, mis nõudis kõigilt osalistelt suurel hulgal vastupidavust. „Viis aastat – siinkohal oleks nii mõnigi suruõhupakkuja kindlasti lahkunud,” võtab kokku „Mr Contracting”, nagu ettevõte Baumgartenit tunnustavalt kutsub. Ja siis ta muheleb: „aga meie ei andnud alla. Meie – ja KAESERi õnneks.”

Siit leiate tooted